האב הרחיב את זמני השהות עם ילדיו – וביקש להפחית את שיעור המזונות מה קבע בית המשפט לענייני משפחה?

האב הרחיב את זמני השהות עם ילדיו - וביקש להפחית את שיעור המזונות

תיק שנדון בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב (מספר תיק: תלה"מ 23445-06-18), עסק בשאלה שעולה לעיתים תכופות בבתי המשפט, בכל הנוגע להפחתת מזונות, בגלל שינוי נסיבות. זאת, לאור פסיקת בית המשפט העליון, במסגרת תיק בע"מ 15\919 – שעל נסיבותיו נסביר בקצרה בהמשך.

התיק שהוזכר בפתיח, עסק בשאלה האם אב לשני ילדים, שהרחיב את זמני השהיה שלו עם ילדיו, יהיה זכאי להפחתת מזונות. בכך נעסוק אנו במאמר שלהלן, שאותו חיברנו לידיעתכן/ם ונוחיותכן/ם, הגולשות והגולשים. נבקש רק להעיר כי מאמר זה הוא מאמר כללי בלבד, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

עובדות פסק הדין:

כאמור, לאב שני ילדים. הוא נישא לגרושתו בשנת 2007. הם נפרדו בשנת 2014 והתגרשו סופית שנה לאחר מכן. במסגרת פסק הדין לגירושין, גם ניתנה החלטה בכל הנוגע לגובה המזונות: נקבע כי האב יישא במזונות בסך של 1,300 ₪ לכל אחד מילדיו. כמו כן, נקבע כי האב יישא בשיעור של 40% מדמי המדור שמשלמת האם. בנוסף, האב חויב במחצית מהוצאות החינוך והבריאות החריגות.

בכל הנוגע למשמורת, הוסכם אז בין האב לאם, כי הוא ייהנה משהות עם ילדיו בימי שני ורביעי עד הערב (מסיום בית הספר) וכן בכל כל סוף שבוע שני. למעשה, מדובר במקרה רגיל, של זמנים סטנדרטיים למדי, כפי שנהוג. בשלב מאוחר יותר, הוסכם בין ההורים כי הילדים שישהו אצל האב בימים הנ"ל באמצע השבוע, גם יישארו אצלו ללינה.

בהתאם, האב הגיש בקשה לבית המשפט לענייני משפחה, להפחית לו את שיעור המזונות,
עקב שינוי נסיבות.

שינוי הנסיבות הנטען:

לטענת האב, העובדה שילדיו שוהים אצלו כל סוף שבוע שני ובנוסף יומיים בשבוע עם לינה, מביאה לכך שילדיו שוהים אצלו כמעט 40% מהזמן במהלך השבוע. ללמדנו, שלדברי האב, מדובר בשינוי נסיבות. לא זו בלבד, אלא שהאב טען כי כרגע הוא אינו עובד והוא מתקיים מכספי מכירת הדירה המשותפת שלו ושל גרושתו. עוד תיאר, כי בעת מתן פסק הדין למזונות, התגורר אצל הוריו ועתה הוא שוכר דירה עם בת זוגו הנוכחית. לאור כל זאת, ביקש להפחית מזונות.

האם טוענת כי מדובר בתביעת סרק, וכי האב – שלומד משפטים – אף אמר לה כי "הוא יעשה סטאז במסגרת המאבק המשפטי מולה". לטענתה, אין כל שינוי נסיבות, ויש לאב אף מקורות הכנסה נוספים.

בע"מ 919\15:

תזכורת: בפסק הדין האמור, נקבע כי במידה ובני זוג מקיימים משמורת משותפת (אפילו קרובה לכך) ואין פערי הכנסה גבוהים בין ההורים, תתקיים חלוקת מזונות שווה בין ההורים, ולא תוטל חובת מזונות מלאה על האב. אך זאת במידה ומדובר במזונות מדין צדקה, דהיינו – מזונות מגיל 6.

הכרעת בית המשפט לענייני משפחה:

ראשית, הנחות יסוד בתחום המזונות והמשמורת, הן כי מדובר בתביעות שאינן חלוטות, כלומר – מפעם לפעם אפשר להגיש מחדש תביעה למזונות או משמורת, בהינתן נסיבות מיוחדות. בנוסף, שינוי נסיבות צריך להתבסס על עובדות והוכחתן.

בית המשפט מצא כי אכן הוכח שינוי נסיבות. כך יפים דבריו, המצוטטים להלן:

"אשר על כן, בענייננו, בשים לב לכך שפסיקת המזונות בעניינם של הקטינים ניתנה בפסק דין, לאור כך שהסדרי השהות עם האב הורחבו באופן כזה שהתווספו שתי לינות בבית האב במהלך השבוע, בנוסף ללינה הקיימת פעם בשבועיים בסוף השבוע ולאור כך שכיום האב משלם דמי שכירות על מדור בסך של 3,500 ש"ח, בניגוד לעבר, הרי שלטעמי שינויים אלה עולים כדי שינוי נסיבות מהותי, המצדיק את בחינת נושא המזונות מחדש בהתאם להלכת בע"מ 919/15".

בית המשפט ניתח את טענות הצדדים ומצא כי אכן חלה ירידה בשכר האב, במקביל לעלייה קלה בשכר האם. עם זאת, גם חלק מטענות האב נדחו, בכל הנוגע להכנסותיו, וכן בכל הנוגע להוצאות לצרכי הילדים.

לבסוף, לאחר ניתוח כל הראיות, נקבע כי האב יישא מעתה בסכום כולל של מזונות בסך 2,370 ₪ (הפחתה של 230 ₪). כמו כן, נקבע כי האב יישא בשיעור של 65% מהוצאות החינוך והבריאות, בניגוד לחובתו הקודמת, לשאת במלוא אותן הוצאות (חריגות).

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

כתיבת תגובה

אולי יעניין אותך לקרוא גם: